Page 24 - ΤΕΥΧΟΣ 30

SEO Version

Have you seen the well-to-do
Up and down Park Avenue?
On that famous thoroughfare
With their noses in the air
High hats and arrow collars,
White spats and lots of dollars,
Spending every dime
For a wonderful time
If you're blue and you don't where to go to
Why don't you go where fashion sits?
Puttin' on the ritz
Different types who wear a day coat
Pants with stripes and cut-a-way coats,
Perfect fits...
Puttin' on the Ritz
Μέσα από αυτούς τους στίχους ο διάσημος συνθέτης
Irving Berlin φαντάζεται τη λευκή αστική τάξη να
σουλατσάρει στην απαστράπτουσα Park Avenue της
Νέας Υόρκης στις αρχές του περασμένου αιώνα.
Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να υπάρχει πιο πε-
τυχημένη μουσική εισαγωγή για την παράσταση της
«Τραπεζαρίας», η οποία παίζεται από το Μάιο από το
Ερασιτεχνικό Θέατρο Κεφαλονιάς στην Κεφαλονιά
και πρόσφατα στην Αθήνα.
Το έργο εκτυλίσσεται στην τραπεζαρία ενός σπιτιού
αμερικάνικης λευκής μεγαλοαστικής οικογένειας
(White Anglo-Saxon Protestants ή WASP). Φιλοξε-
νεί 57 διαφορετικούς χαρακτήρες, από 12 έως 78
ετών. Ενώ η δράση φαινομενικά εξελίσσεται από την
ανατολή έως τη δύση μίας ημέρας, στην πραγματι-
κότητα οι ιστορίες ταξιδεύουν στο χρόνο από το
1939 έως το 1980.
Η σπονδυλωτή δομή αποτελείται από δεκαεπτά κα-
θημερινά στιγμιότυπα, φαινομενικά ανεξάρτητα με-
ταξύ τους, που όμως όλα συνδέονται από το κοινό
νήμα των καθημερινών συγκρούσεων γύρω από την
οικογενειακή τραπεζαρία. Κατά μεγάλο μέρος αυτο-
βιογραφικό, ο Gurney εικονογραφεί τη φαινομενική
ευμάρεια της μεγαλοαστικής αμερικάνικης οικογέ-
νειας που ζει στα προάστια, σε σπίτι με κήπο περι-
Τεύχος 30 • Δεκέμβριος 2011 • www.kmag.gr
24
επίκαιρα
Παράσταση της «Τραπεζαρίας»
του Gurney από το Ερασιτεχνικό
Θέατρο Κεφαλονιάς
τριγυρισμένο από λευκό ξύλινο
φράχτη, υπόστεγο για δύο αυ-
τοκίνητα και πρωϊνά με φυστι-
κοβούτυρο και κορν φλέικς.
Η ευμάρεια όμως απειλείται από
έναν νέο τρόπο ζωής όπου κυ-
ριαρχούν η ταχύτητα, η απλού-
στευση των διαδικασιών, η ε-
γκατάλειψη των τύπων και η
ατομικότητα. Κεντρική ιδέα του
έργου είναι η αποδόμηση του
παραδοσιακού μοντέλου της οι-
κογένειας ως ομάδα, και η κατά-
τμησή της σε πολλά μικρά
«εγώ», δηλαδή σε μεμονωμένα
άτομα που απλώς συγκατοικούν
ανάμεσα στους τοίχους της οι-
κογενειακής εστίας.
Αν και σε πρώτη ανάγνωση το
έργο αποτυπώνει την ζωή της
μεγαλοαστικής τάξης των Βορει-
οανατολικών Ηνωμένων Πολι-
τειών, οι ήρωες δεν ξεπερνούν
το κοινό μέτρο, ενώ τα δράματα
που σκιαγραφούνται είναι απλά,
καθημερινά και θα μπορούσαν
να εκτυλιχθούν σε κάθε σπίτι. Η
παγκόσμια επιτυχία τού έργου
αποδεικνύει πως ο συγγραφέας
αντλεί από καταστάσεις και προ-
καλεί μνήμες που αποτελούν
κοινά βιώματα όλων των αν-
θρώπων. Από την άλλη, η σπον-
δυλωτή δομή αποτελεί πρόκλη-
ση για τους ηθοποιούς γιατί τους
«υποχρεώνει» να ξεδιπλώσουν
το χαρακτήρα του ρόλου τους
στον ελάχιστο χρόνο που διαρ-
κεί η κάθε αυτοτελής σκηνή.
Ο Albert R. Gurney γεννήθηκε
το 1930 σε μεγαλοαστική οικο-
γένεια του Buffalo της Νέας Υόρ-