Page 136 - ΤΕΥΧΟΣ 30

SEO Version

Στη θλίψη βύθισε, συγγενείς και φίλους, ο
θάνατος του μουσουργού Αργύρη Κου-
νάδη, την Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2011 στο
Freiburg της Γερμανίας. Ο 87χρονος συν-
θέτης, μαέστρος, καθηγητής και πιανίστας,
μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες
της σύγχρονης μουσικής, άλλος ένας
σπουδαίος Έλληνας δεν είναι πια κοντά
μας· άλλη μία σημαντική απώλεια για τον
πνευματικό κόσμο της πατρίδας μας...
Βιογραφία
Ο Αργύρης Κουνάδης καταγόταν από τα
Δειλινάτα της Κεφαλονιάς και γεννήθηκε το
1924 στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε
στο Ωδείο Αθηνών με καθηγητές τους Δημ.
Μακρή και Σπ. Φαραντάτο, λαμβάνοντας
δίπλωμα πιάνου το 1952, ενώ το 1956
πήρε δίπλωμα σύνθεσης από το Ελληνικό
Ωδείο, όπου σπούδασε με καθηγητή τον Γ.
Παπαϊωάννου.
Ο Κουνάδης ήταν κυρίως συνθέτης όπερας,
αλλά έγραψε φωνητική και ορχηστρική
μουσική (για μικρά και μεγάλα σύνολα),
μουσική για τον κινηματογράφο και πολλά
λαϊκά τραγούδια.
Ειδικότερα, στον τομέα της «λόγιας» μου-
σικής το 1951 ερμήνευσε με την Κρατική
Ορχήστρα, σε πρώτη ελληνική εκτέλεση,
το κοντσέρτο για πιάνο του Χατσατουριάν
και άρχισε να γράφει τις πρώτες του συν-
θέσεις για το θέατρο και τον κινηματο-
γράφο. Συγκαταλέγεται στους πρώτους
Έλληνες συνθέτες που ενδιαφέρθηκαν για
το ρεμπέτικο. Το ρεμπέτικο μαζί με τη μου-
σική των Μπάρτοκ και Στραβίνσκι επηρέα-
σαν βαθιά τα πρώτα έργα του, της περιό-
δου 1949 - 1957, τα περισσότερα από τα
οποία, αργότερα, αποκήρυξε. Το 1958
σπούδασε ως υπότροφος -των κυβερνή-
σεων Ελλάδας και Γερμανίας- στη Μουσική
Ακαδημία του Φράιμπουργκ και εντρύφησε
στη σύνθεση και τη διεύθυνση ορχήστρας,
με καθηγητές τον συνθέτη Βόλφγκανγκ
Φόρτνερ και τον μαέστρο Καρλ Φέτερ.
Μετά την αποκήρυξη του πρώιμου έργου,
έως το 1957, στρέφοντας το μουσικό του
βλέμμα στο ατονικό, το δωδεκάφθογγο, το
σειραϊκό και το αλεατορικό σύστημα, επέ-
λεξε μια «υπερμοντέρνα» μουσική τεχνο-
τροπία «βυζαντινής» αυστηρότητας, η ο-
ποία δίνει έμφαση στον μελοποιημένο λόγο
και το δραματικό στοιχείο, που μεταφέρον-
ται ακόμη και σε καθαρώς συμφωνικά του
έργα. Το «Χορικόν» (1958) ήταν το πρώτο
ελληνικό έργο που παίχτηκε στις εκδηλώ-
σεις της Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής
(IGNM - SIMC) στην Κολωνία το 1959, και
το πρώτο ελληνικό έργο που παίχτηκε από
τη Φιλαρμονική του Βερολίνου με διευ-
θυντή ορχήστρας τον Φόρτνερ (1961). Το
1963 διορίστηκε βοηθός του Φόρτνερ και
το 1972 καθηγητής στην Ακαδημία του
Φράιμπουργκ, ενώ ανέλαβε και τη διεύ-
θυνση του συνόλου «Μούζικα Βίβα».
Μονόπρακτά του παίζονται σε σημαντικά
θέατρα της Γερμανίας όπως το Μπαϊρόιτ.
Έγραψε όπερες με ιδιαίτερα σαρκαστική
διάθεση - όπως οι δημιουργίες «Το λαστι-
χένιο φέρετρο», «Τα μαγεμένα αναλόγια»,
Τεύχος 30 • Δεκέμβριος 2011 • www.kmag.gr
136
αφιερώματα
«Όρτσα τα πανιά…»
Το τελευταίο αντίο
για το σπουδαίο Κεφαλονίτη
συνθέτη Αργύρη Κουνάδη
ΜΕΡΟΣ Α΄
γράφουν οι Γεράσιμος &
Σπύρος Καραβιώτης